onsdag 13. april 2011

Vårvær og barselgrupper!

Etter en du-må-ikke-tro-våren-har-kommet-for-godt-dag i går, var go`været igjen på plass i dag. Litt kaldere i lufta, men så deilig å kjenne sola varme.

For ca. 9 mnd siden ble jeg gjennom helsestasjonen plassert i en barselgruppe sammen med åtte andre damer, både første-, andre-, og tredjegangsfødende i alderen 28-42 år. Jeg opplever stadig at ordet "barselgruppe" nærmest blir brukt som et skjellsord i mange sammenhenger. Det virker som om det har gått sport i å snakke nedlatende om folk som deltar i sånne grupper. Det er liksom skikkelig ukult! Kjendismammaer som intervjues i mammablader eller andre medier har tilgode å si noe positivt om dette. Det kan virke som om det er en felles oppfatning at slike grupper kun består av damer som liker å snakke om babyene sine, fargen på - og mengden bæsj, bleier, barnemat og amming. Jeg kjenner jeg blir litt irritert over en sånn generalisering. En barselgruppe er et flott tilbud til kvinner i sammme situasjon  hvor de kan dele erfaringer og frustrasjoner, finne på ting sammen, få et sosialt avbrekk sammen med andre voksne, og kanskje til og med knytte livslange vennskapsbånd. For enkelte er en barselgruppe en utmerket arena for å bli kjent med andre jenter i samme geografiske område. For meg som relativt nyinnflyttet på mitt bosted, uten mange venninner i nærheten, var dette en super måte å bli kjent med andre på. Jeg har hatt veldig flaks med mine barselgrupper. Da jeg fikk min andre sønn i juni, var jeg så heldig å bli plassert i en helt super gruppe. Vi er en gjeng morsomme, sprudlende, intelligente jenter som har mange felles interesser. Vi ler og fleiper, snakker om jobb, unger, festing, flørting, matlaging, tv-programmer, kjendis-sladder, trening, sminke, reiser, mote og masse, masse annet. Akkurat slikt som alle andre snakker om. Vi går turer, stikker innom kafèer innimellom, lager lunsj hjemme hos hverandre og har til og med hatt en jentekveld "på byen".

Barselgrupper er forskjellige, akkurat som alle andre grupper. Noen ganger er sammensetningen vellykket, og kjemien mellom deltakerene god, andre ganger ikke. Jeg har vært heldig. Noen opplever underveis at ikke de passer så godt inn i gruppen, kanskje ikke har så mange sammenfallende interesser, og trekker seg ut - det er helt ok Noen har kortere permisjon og forsvinner ut pga. dette. I min gruppe har seks av oss holdt sammen uke etter uke. Nå er mange på vei tilbake i jobb, og jeg kjenner at det er litt trist. Men jeg er likevel sikker på at vi fortsatt vil holde kontakten, rett og slett fordi vi liker hverandre og har det hyggelig sammen.

I dag har fire av oss vært på trilletur i det fine været. Vi møttes på Brent på Grefsenplatået - en veldig hyggelig kafè drevet av hyggelige Christoffer, og med supersøte og hyggelige Marie bak disken. Deretter ble det, etter en liten handel på Siga barneklær ved Skeidbanen, en liten lunsj for store og små  "Hos Lene" på Disen, . Det er hyggelig å kunne bruke nærmiljøet sitt.  -Og berikende å være en del av en hyggelig barselgruppe!

1 kommentar:

  1. Jeg har sjelden vært mer enig i et innlegg!!!
    Vet det er lenge siden, men MÅTTE kommentere.
    Støttes 100%.

    SvarSlett