fredag 17. juni 2011

Kollektivtransport!

I dag har jeg fått en påminnelse om hvorfor jeg kjører bil og ikke kollektivt! Av alle dager jeg kunne velge dette året jeg går hjemme med barn, valgte jeg dagen i dag for service på bilen. Den ENE dagen jeg måtte på jobb! Er det mulig å planlegge dårligere? Og for å gjøre det enda kjipere så STRIREGNET det hele dagen, og det var selvsagt også BUSS-FOR-BANE på halve strekningen! Dette medførte at jeg måtte ta TRE ulike transportmidler HVER VEI til jobb!!! Helt sykt! Det er heller ikke spesielt digg å STÅ trykket sammen med andre klamme og våte mennesker med paraplyer, kofferter, sekker, sykler og barnevogner mens dugget ligger tjukt på vindusrutene! Man skal rett og slett ikke være veldig plaget av klaustrofobi eller andre typer angst og fobier for å ta kollektivt i denne byen i rushtida!

Jeg brukte litt i underkant av én time hver vei i dag, kontra 15 min med bil - differansen er altså nesten 1,5 time! Hmmm, skjønner ikke hvorfor jeg bruker bilen til jobb..... Jeg kan ikke unngå å tenke hvordan en vanlig dag ville vært hvis jeg også skulle levert to barn i to forskjellige barnehager (ja, for det er jo faktisk mange som må det  i denne byen) og hentet på samme måte. Slik ville det foregått: Jeg og to unger hopper på trikken utenfor huset (heldig med den), tar trikken 10 min til barnehage nr. 1, går ca. 10 min til barnhagen, bruker 10 min på levering der, går så med minstemann 10 min tilbake til trikken, må kanskje vente noen minutter på den, kjører i ytterligere 10-15 min til barnehage nr.2, må gå ca. 15 min fra trikken til barnehagen, bruke 10 min på levering der også, gå 15 min tilbake til trikken, ta denne til nærmest t-bane som forhåpentligvis er i rute, og bruke ca. 20 min med den til jobb. Når jeg kommer fram  må jeg gå 5 min før jeg er på arbeidsplassen min. I løpet av et par timer er jeg på jobb (hvis alt er i rute)! Jøss, ikke ille det! Det er jo sånn du vil ha det, Kristin Halvorsen og resten av dere miljøfanatikerne i SV. Derfor er det jo en helt GENIAL idé å innføre RUSHTIDSAVGIFT i hovedstaden! Bare sånn for å tvinge barnefamilier med dårlig økonomi til å la bilen stå og heller bruke litt TID på morgenen!


En liten ulempe er jo at mange barnehager ikke åpner før halv åtte, og da kan kanskje arbeidsdagen bli litt kort ........

1 kommentar:

  1. Herregud så bra du skrive!! Signera på dinne her og får flere til å gjøre d samme. Så sende vi den til Kristin ;)

    SvarSlett