tirsdag 7. juni 2011

Årets høydepunkt - den store "Bilsete-testen"

Ikke trygt.....
Ja, nå har den kommet igjen – den årlige BILSETE-TESTEN! Det er kanskje den viktigste forbrukertesten for småbarnsforeldre, tett etterfulgt av testene av vogner, vinterdresser og vintersko. Det er viktig å sikre barna sine godt! Vi småbarnsforeldre er LIVREDDE for å gjøre noe galt i forhold til sikkerheten til våre små. Og bra er det! Det har vært en stor nedgang i antall skadede barn i bil de siste årene, og dette sikkert mye takket være økt fokus på gode og trygge bilseter. I 2010 ble faktisk INGEN barn drept i bil! Det er tydelig at økt fokus og bevisstgjøring av foreldre er det som skal til.

Det er sikkert mange som er som meg, som klikker seg inn på diverse tester, forum og nettdebatter i håp om å finne de tryggeste og beste alternativene for de små, enten det er bilsete, vogn, vinterdress, vintersko, eller andre nyttige ting det er snakk om. Og her finner man MANGE meninger! Noen mener noe, andre noe helt annet om samme ting, noen lovpriser et produkt, mens neste hudfletter det samme. Det er ikke alltid enkelt å finne fram til DET ENESTE RETTE i en jungel av produkter. Det er derfor vi KASTER oss over disse høydepunktene av noen bilsete-tester. Og særlig står nok Forbrukerrådets test høyt i kurs når det gjelder troverdighet, fordi man anser den som objektiv og helt blottet for påvirkning av kommersielle interesser. Full av forventning og nysgjerrighet går man inn i testen, enten for å se hvilket kjøp man må foreta, eller for å sjekke om man har valgt riktig. Det gjorde jeg i går – jeg ville sjekke om jeg hadde gjort et riktig bilsete-kjøp til fireåringen min. Og så fant jeg ikke setet VÅRT i testen, men selvsagt fikk det setet vi HOLDT på å kjøpe, men valgte bort, kjempebra score! Typisk! Etter å ha kjøpt to, i sin tid, «Best-i-test-seter», hadde jeg plutselig bommet! Så da begynte jeg å tvile på om vårt sete vil beskytte skatten vår i en eventuell kollisjon. Etter en stund kjente jeg at jeg begynte å bli litt irritert på testen, og egentlig på alle slike forbrukertester som omfatter barneprodukter. De bidrar til det utstyrshysteriet vi finner i foreldregruppen! Hvis du ikke har «Best-i-test-produktet» er du en dårlig forelder. Setter du kanskje ikke barnet ditt først? Er du ikke nøye med hvordan du sikrer barnet ditt? Setet du har valgt fikk jo bare en firer på testen!! Og har du FOROVERVENDT barnebilstol til to-åringen?!!? Nei, vet du hva!! Hvor uforsvarlig er det mulig å være?! Er du ikke klar over at de skal sitte bakovervendt til de er minst fire?

Jeg var inne på et forum på nettet før jeg kjøpte bilsetet til fireåringen, og havnet i en nettdiskusjon om seter, kvalitet, pris, forovervendt, bakovervendt., alt det der. Jeg ble faktisk litt sjokkert over hvor dømmende enkelte kan være, bare ut i fra hvilken vei foreldre velger å ha barna sine i bilen. Bare så det er sagt: man er ikke en dårlig forelder bare fordi man velger å ha barna sine forovervendt i bilen! Og dette til tross for hva som er ANBEFALT. Merk dere ordet ANBEFALT. Det er ikke sånn at forovervendt er like dårlig som UTEN sete og belte! Ja, det er fint med årets «Best-i-test» og bakovervendt sete, men for dere som har unger som blir bilsyke etter to svinger, har unger som hyler som besatte hver gang man kjører bil fordi de ikke ser annet enn sin egen nakkestøtte, eller som er nødt til å bytte til STOR bil for å få plass til et bakovervendt sete: DET GÅR HELT FINT – dere bryr dere fortsatt om barna deres! Det er nemlig også viktig at barna har det BRA og TRIVES i bilen. Det er viktig at de sitter godt, SER litt (ikke bare nakkeputene på setet sitt), og har plass til beina sine, og at de lar sjaføren få fred og ro til å KONSENTRERE seg om KJØRINGA, heller enn å stresse seg opp over skriking i baksetet. OG: det er mange gode seter på markedet, ikke bare dem som troner på toppen i Forbrukerrådets test!

PS! Testvinneren var forresten det FOROVERVENDTE kombisetet Kiddy Guardian Pro 2.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar