fredag 19. august 2011

Planleggingsdager!


Ordet planleggingsdag vekker snodige assosiasjoner hos folk. Det er rart med det, men hvis jeg sier til folk at jeg har planleggingsdager på jobb, så tror de jeg har FRI! Det er helt tydelig at enkelte ting henger igjen fra egen barndom og skoletid når planleggingsdag var synonymt med fridag. VEL, jeg kan forsikre alle som leser dette at det IKKE er fri! Ikke for lærerne! Vi skal nemlig i løpet av tre-fire arbeidsdager planlegge uker og måneder fram i tid, noe som ikke tar LITEN tid, for å si det sånn..... De siste dagene har derfor vært fylt med legging av timeplan, noe som kom i boks etter TREDJE dag og uttallige turer innom ulike trinns arbeidsrom for å sikre at ingen lærere ble dobbeltbooket, ingen klasser krasjer i spesialrom og at alle lærertimer og ressurser plasseres, at alle elever som har krav på ekstra hjelp får det gjennom økt lærertetthet, og at timeplanen til slutt lagres på Fronter OG skolens felles nettverk, leveres til nærmeste leder, vikarinnkaller og kopieres til elever og foreldre. DA kunne man endelig gå igang med resten av de viktige forberedelsene, som fordeling av elever på klasserom, tegning av klassekart (nøye gjennomtenkt for å begrense uro), hente lærerveiledninger og bøker til seg selv, hente kladdebøker til elevene (400 stk), fordele kontaktelever, booke tid og sted for foreldremøte, lage informasjonshefte til foreldre og elever, kopiere opp disse, skrive aktivitetsplan for tiden fram til jul, lese gjennom alle kulturtilbud som foreligger, sånn at man kan KASTE seg på det mest interessante før det er for sent, BEGYNNE på emneplan i alle fag, i beste fall begynne på noen av halvårsplanen som skal skrives i alle fag, og til slutt tenke litt på mandagen som snart er her....da skal vi nemlig STRÅLE mot en flott gjeng med ivrige, engasjerte og ambisiøse tiendeklassinger som GLEDER seg til å avslutte grunnskolen med stil (I wish....). Da er det iallefall greit at ting virker litt planlagt og at alt er på stell! Og så er faktisk skoleåret i gang! Dagene kommer i en fei, enten man er klar eller ikke! Det er bare å henge i!

Det har vært fire hektiske, men hyggelige dager, litt anderledes enn dagene jeg har hatt de siste 15 månedene. Slitsomme på en annen måte enn jeg er vant med, men litt deilige også! Merkelig nok føles det som om jeg ikke har vært borte en eneste dag! Rart hvordan ting faller på plass! Nå gleder jeg meg til å møte elevene mine igjen – jeg er sikker på at dette blir et godt år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar