søndag 28. august 2011

Momarkedet - nostalgi og fordums magi

I dag var vi på Barnas Dag på Momarkedet! Det må sikkert være noen-og-tjue år siden jeg var det sist! Da jeg var barn og tenåring var det tradisjon å dra til Momarkedet. Vi gikk rundt og spiste rosa soft is med stivt sjokoladetrekk, kjørte karuseller, glante på gutta og fulgte med på stjernespekkede sceneshow. Ukas høydepunkt var fredagskvelden med utendørs ungdomsdisco! Dritfett! Vi stæsja oss og dro for å flørte med gutta som kom fra alle stedene rundt Momarkedet. Det var den eneste arenaen som tiltrakk ALLE i Indre Østfold. Det var skikkelig stas! Var nok en del som tok den første røyken eller ble full for første gang der!

Den gangen syntes vi Momarkedet var ENORMT. Vi syntes det var flust med karuseller, utallige lodd- og konkurranseboder, mengder av salgsboder og mange andre fasiliteter. I dag fikk jeg bekreftet at vi gjerne rosemaler fortiden - at vi husker det vi vil huske og fortrenger resten. Kanskje hadde vi ikke helt det store sammenlikningsgrunnlaget heller....vi var jo fra Indre Østfold! I dag så jeg rett og slett et skikkelig pinglete tivoli! Magien er borte for meg, men jeg var glad for å se at Tobias og Mia i sin barnlige glede så det jeg en gang også så. De syntes det var TOPP! Barn trenger ikke mer for å glede seg. De har kost seg masse i dag, kjørt karuseller, gått i spøkelseshuset, sett norske gårdsdyr i havnehagen, spist pølser og rosa softis, og kanskje vil både Tobias, Mia og Bruno bli like glade i Momarkedet som jeg var da jeg var liten. Kule konserter og gode artister er der fortsatt! Det blir magi av det også!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar