onsdag 4. mai 2011

Blogging!

Hvorfor blogge? Et spørsmål det er vanskelig å svare på, synes jeg. Er det liksom sånn at man vil vise andre hva slags liv man lever? Er det for å føre en slags dagbok over hva man foretar seg hver dag?  Eller er det for å få en slags respons fra omverdenen på den personen du er, eller iallefall gir deg ut for å være, på en blogg? Mamma spurte meg rett etter at jeg lagde denne bloggen, om hvem som gidder å sitte å lese sånt! Hun lurte på hva som får folk til å lese om andre folks liv og  trivialiteter på nett. Det var vanskelig å svare.

Noen blogger er typiske temablogger, som f.eks. "mammablogger", "interiørblogger", "moteblogger", "bakeblogger" osv. Hva slags linje skal man legge seg på? Jeg synes det er utrolig vanskelig å holde meg til kun ett tema. Jeg mener mye om mangt, men ikke SINNSYKT mye om ETT tema. Og jeg tror ikke folk er så veldig interesserte i å se hva ungene mine gjør HVER dag! Det må i så fall være besteforeldre og sånn, men det er jo virkelig ikke disse som utgjør hoveddelen av leserskaren.

Så hva skal man fokusere på for å få lesere? Jeg har tittet på en del blogger i det siste for å se hva som fenger, hvilke som har mange tilhengere osv., og det som slår meg er at ALLE ER SÅ PERFEKTE - både bloggene i seg selv og bloggerne. Det finnes så sinnsykt mange NYDELIGE, ESTETISKE blogger der ute! Man skulle tro at alle bloggere var profesjonelle fotografer! Det er liksom ikke så mange slørete bilder fra en Iphone i farta!

BLOGGERNE virker også veldig perfekte. De lever sitt liv med DRØMMEmannen som de er like forelsket i etter 20 år sammen, nydelige, høflige, vannkjemmete barn i nydelige klær (ikke H&M - for guds skyld!) og strøkne Home and Cottage- og Chabby Chic-eneboliger med perfekte hager med kunstrotting, hengekøyer, lykter og blomster. Alt er så perfekt at det nesten blir litt kjedelig! Men tydeligvis er det dette folk vil ha! Disse bloggene har utrolig mange daglige treff, og fantastisk mange følgere! Er vi sånn at vi jager drømmen om det perfekte - at vi "vindusshopper" lykke og estetikk på nett? Jeg ser at bildene er pene, jeg blir imponert - jeg innrømmer lett det, men jeg synes det blir litt KJEDELIG  i lengden når det aldri er noe BUDSKAP! Ikke engang små, enkle betrakninger om livet! Det er ikke noe spennende å vente på neste vakre bilde, liksom!

Men når det er sagt, så er det virkelig en utfordring å finne interessante ting å blogge om daglig. Det er jo ikke alltid det skjer noe spennende, og det er ikke alltid jeg har så fryktelig sterke meninger om noe. Ofte har man ikke TID til å legge ut noe heller! Når ungene er i seng, oppvask og klesvask er tatt og stuebordet ryddet og vasket (dette er prioriterte husoppgaver hos meg - så får heller hyblekaninene formere seg i hjørnene og sokkene sette seg fast i parketten av og til), føles hodet mitt som VATT. Det er liksom ikke rom for de helt store, brilliante, provoserende, informative eller morsomme innleggene da. Jeg kan komme på mange morsomme temaer på dagtid mens jeg triller rundt i gatene, sitter på spinningsykkelen eller er i butikken, men når kvelden kommer har jeg  plutselig skremmende lite smart å komme med! Da blir det veldig lett DAGBOK....

Det er på en måte litt stas at folk er innom og besøker bloggen min, men samtidig kjenner jeg at jeg blir litt stresset og nysgjerrig på hvem som egentlig er inne og leser om meg og mine. Det er liksom ikke så farlig om ukjente følger med på det jeg skriver, men jeg kjenner prestasjonsangsten snike seg innpå ved tanken på at folk jeg kjenner godt også er her! Vel, uansett er det jo hyggelig at folk gidder å følge med på hva jeg og gutta foretar oss!


- og så er det noen ganger VELDIG vanskelig å finne illustrative bilder til bloggen....bilde og tema skal liksom henge litt sammen....-sleit litt i dag, for å si det sånn, derfor blomster -det passer alltid og er så VAKKERT :)


Hva mener DERE skal til for at en blogg skal være god?
Hva leser DERE helst om?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar